تبلیغات
روبوکوپ - آموزش تصویری Flash CS5

جامع ترین سایت ساخت و فروش اسپمر با قیمت مناسب

آموزش تصویری Flash CS5

نویسنده :برنامه نویس
تاریخ:یکشنبه 24 اردیبهشت 1391-11:41 ق.ظ

با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Flash CS5 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Flash CS5 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش Flash دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است.

به نرم‌افزار آموزش Flash CS5 خوش آمدید. Flash یكی از معروف‌ترین نرم‌افزارها برای ایجاد تصاویر متحرك ساده، صفحات‌ Web حرفه‌ای و حتی برنامه‌های چندرسانه‌ای كم حجم است. شما در طی این دوره آموزشی با نحوه استفاده از این نرم‌افزار آشنا خواهید شد.
لازم به ذكر است كه شما باید ابتدا نرم‌افزار Flash را روی كامپیوتر خود نصب كرده باشید. در اینصورت برای‌ شروع‌ كار با این‌ نرم‌ افزار، می‌توانید از منوی‌ Start استفاده‌كنید. روی‌ كلـید Start كلـیك كنید.
روی منوی‌ فرعی All Programs كلیك كنید تا باز شود.
روی گزینه‌ Adobe Flash Professional CS5 کلیک کنید.

[تصویر:  001.gif] هنگامیکه Flash CS5 را اجرا می‌كنید, گزینه‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد كه از طریق آنها می‌‌توانید فایل جدیدی را ایجاد كرده و یا یك فایل موجود را باز نمایید. همچنین گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند كه در حال حاضر در پشت پانلهای Flash مخفی شده‌اند. برای آنكه پانلها را مخفی كنید، باید روی كلید حاوی فلش مضاعف در بالای سمت راست كلیك كنید.

[تصویر:  002.gif]

با این كار، علاوه بر آنكه فضای بیشتری برای كار با فایل‌ها در اختیار خواهید داشت، می‌توانید سایر گزینه‌هایی كه جهت استفاده از الگوهای پیش ساخته Flash بكار می‌روند را نیز مشاهده نمایید. توجه داشته باشید كه ما در محیط نمایش 600×800 پیكسل كار می‌كنیم. اما اغلب كاربران حرفه‌ای Flash ، از محیط‌های نمایش 768×1024 و بالاتر استفاده می‌كنند.
در حال حاضر ما می‌خواهیم كار خود را با یك فایل جدید شروع كنیم. پس بهتر است پانل‌ها را به حالت اولیه برگردانده و یك فایل جدید ایجاد كنیم. روی كلید مشخص شده توسط فلش كلیك كنید.

[تصویر:  003.gif]

برای ایجاد یک فایل جدید یاید یکی از گزینههای موجود در قسمت Create New را انتخاب کنید. دو گزینة اول این قسمت برای ایجاد یک فایل فلش جدید، گزینة دوم برای ایجاد فایل فلش قابل ارائه بر روی موبایل و سایر گزینهها برای ایجاد فایلهای مبتنی بر زبانهای برنامهنویسی Action Script و Java Script مورد استفاده قرار میگیرند.

[تصویر:  004.gif]

همانطور که گفته شد دو گزینة اول موجود در قسمت Create New برای ایجاد یک فایل فلش جدید مورد استفاده قرار میگیرند. تفاوت این دو گزینه در آن است که شما میتوانید در فایل فلش ایجاد شده توسط گزینة اول، از زبان Action Script نسخة 3 و در فایل فلش ایجاد شده توسط گزینة دوم از زبان Action Script نسخة 2 استفاده نمائید. اما از آنجا که ما قصد نداریم در فایل جدید خود از زبان Action Script استفاده کنیم میتوانیم هر یک از دو گزینة فوق را انتخاب نمائیم. روی گزینة مشخص شده توسط فلش کلیک کنید.

[تصویر:  005.gif]

یكی از مزایای‌ Flash ، امكان‌ انتقال‌ فایل‌های ایجاد شده در نگارش‌های قدیمی به‌ محیط‌های جدیدتر می‌باشد. همچنین، فایل‌های خروجی این‌ برنامه‌ با سایر محصولات‌ شركت‌ Adobe ، نظیر Dream Weaver یا Director سازگار است. در ادامه،‌ شما را با روش‌های‌ متفاوت‌ سازماندهی محیط Flash آشنا می‌كنیم‌.
ناحیه‌ صحنه‌ (Stage) جایی است‌ كه‌ محتویات‌ هر یك‌ از فریم‌های‌ فیلـم‌ در آن طراحی و ایجاد می‌شود. همچنین، در این محیط می‌توانید فایلـهای‌ گرافیكی وارد شده‌ را تصحیح‌ وسازماندهی كنید. برای‌ مشاهده‌ كل ناحیه‌ Stage ، از منوی‌ View استفاده می‌شود. منوی‌ View را باز كنید.

[تصویر:  006.gif]

منوی‌ فرعی Magnification را باز كنید.

[تصویر:  007.gif]

از منوی فرعی باز شده، گزینه‌ Show All را انتخاب نمایید.

[تصویر:  008.gif]

به این ترتیب، تمام قسمت صحنه در محدوده‌ای كه برای آن تعیین شده است نمایش داده شد. توجه داشته باشید كه اگر این محدوده را بزرگتر كنید، با انتخاب دستور Show All ، صحنه با بزرگ‌نمایی بیشتری در آن محدوده نمایش داده می‌شود.
این‌ قسمت‌، خط زمان‌ (Timeline) نامیده‌ می‌شود. از این‌ قسمت‌ برای‌ سازماندهی و كنترل‌ محتویات‌ فیلـم‌ در لایه‌‌ها و فریم‌ها استفاده‌ خواهید كرد. هر یك از مستطیل‌های عمودی كوچكی كه در اینجا وجود دارد، بیانگر یك فریم است. نوار وضعیت كه ‌در پایین این منطقه قرار دارد، نشان‌دهنده‌ شماره‌ فریم‌ منتخب‌ ، نرخ پخش فریم‌ها (تعداد فریم‌هایی كه در یك ثانیه پخش می‌شود)‌ ، و زمان‌ سپری‌ شده‌ از فیلم‌ است‌.

[تصویر:  009.gif]

خط قرمز رنگی كه در Timeline وجود دارد، هد اجرا (Play Head) نامیده‌ می‌شود و نشانگر فریم یا فریم‌هایی است‌ كه‌ هم‌اكنون در صحنه در حال اجرا هستند. با كلیك در هر نقطه از خط زمان، هد به همان نقطه منتقل خواهد شد.

[تصویر:  010.gif]
این‌ قسمت‌ از Panel های‌ Flash تشكیل‌ شده‌ است. با استفاده‌ از این‌ پانل‌‌ها می‌توانید عملـیاتی مانند تغییر رنگ‌ قلـم‌ (Font) و رنگ‌های مورد استفاده و حتی شدت‌نور و یا انتخاب‌ اشیاء و یا استفاده‌ از راهنمایی‌های Flash را به‌ راحتی و سرعت‌ انجام‌ دهید.

[تصویر:  011.gif]

اینجا پانل‌ خصوصیات‌ (Properties) نامیده‌ می‌شود. از این‌ پنجره‌ برای‌ تغییر نام‌، مختصات، اندازه، رنگ و دیگر خصوصیات یك‌ فریم‌ یا هر یك از محتویات داخل آن استفاده می‌شود.در ضمن از طریق این پانل‌ می‌توانید خصوصیات‌ متحرك‌ سازی‌ و صداگذاری را در فیلم ایجاد نمایید.

[تصویر:  012.gif]

این‌ قسمت‌ ، جعبه‌ ابزار (Tool Box) نامیده‌ می‌شود. به‌ كمك‌ ابزارهای‌ موجود در جعبه‌ ابزار می‌توانید عملـیات‌ مختلـفی از جملـه‌ ترسیم، ویرایش‌، انتخاب‌ اشیاء و غیره‌ را انجام‌ دهید. البته توجه کنید که در حال حاضر تمامی ابزارها قابل مشاهده نیستند. در این حالت میتوانید با استفاده از ماوس دیواره سمت چپ جعبه ابزار را کمی به سمت چپ حرکت دهید تا تمامی ابزارها قابل مشاهده شوند. در صفحه بعد ما این کار را انجام خواهیم داد.

[تصویر:  013.gif]

همانطور که مشاهده میکنید تمام ابزارهای موجود در جعبه ابزار در دو ردیف مرتب شدهاند.

[تصویر:  014.gif]

مانند اغلب برنامه‌های تحت ویندوز، در قسمت‌ بالای‌ پنجره، منوها قرار دارند. در این منوها، گزینه‌های‌ مختلـفی برای‌ دسترسی به‌ دستورات‌ و ابزارهای‌ Flash وجود دارد.

[تصویر:  015.gif]

به‌ محض‌ اجرای‌ Flash ، یك‌ فایل جدید با نام‌ [Untitled-1] ایجاد می‌شود. در Flash این امكان وجود دارد كه همزمان‌ چند فایل باز باشد. برای‌ ایجاد فایل‌های جدید از فرمان‌ New و جهت باز كردن فایل‌های موجود، از دستور Open استفاده‌ نمایید. به‌ محض‌ ایجاد فیلـم‌های‌ جدید، Flash آنها را به‌ ترتیب‌ [Untitled-2] و [Untitled-3] و الـی آخر نامگذاری‌ می‌كند. الـبته‌ شما در هنگام ‌ذخیره‌ فیلـم‌ می‌توانید یك‌ نام‌ جدید را برای‌ آن‌ تعیین‌ كنید.

[تصویر:  016.gif]

برای استفاده از دستوراتی مانند New ، Open ، Save ، Copy و Paste كه معمولاً زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، یك نوار ابزار ویژه در Flash پیش بینی شده است. برای دسترسی به این نوار ابزار باید از منوی‌ Window ، منوی‌ فرعی ToolBars را باز كرده‌ و سپس‌ گزینه‌ Main را انتخاب ‌نمایید. منوی‌ Window را باز كنید.

[تصویر:  017.gif]

منوی‌ فرعی Toolbars را باز كنید.

[تصویر:  018.gif]

از منوی فرعی باز شده،‌ گزینه‌ Main را انتخاب نمایید.

[تصویر:  019.gif]

همانطور که می‌بینید نوار ابزار Main به محیط کار اضافه شده است. البته در این فصل ما نیازی به این نوار ابزار نداریم و برای افزایش فضای کار بهتر است آن را ببندیم. روی کلید Close از نوار ابزار Main کلیک کنید.
[تصویر:  020.gif]
برای‌ اینكه‌ محتویات لازم برای فیلم را در یك‌ فریم‌ Flash وارد نمایید، باید ابتدا آنها را به‌ ناحیه‌ صحنه‌ (Stage) اضافه‌ كنید. برای‌ این‌ كار می‌توان‌ علاوه بر آنكه اشكال مورد نظر را مستقیماً طراحی كرد، نسخه‌ای‌ از آن محتویات (كه عنصر گرافیكی یا متن هستند) را از سایر برنامه‌ها كپی كرده‌ و به‌ صحنه‌ درج نمود و یا فایلهایی كه ‌خارج‌ از Flash ایجاد شده‌اند را مستقیماً به‌ صحنه‌ وارد (Import) كرد.
یكی از تحولات‌ Flash CS5 ، اضافه‌ شدن‌ Panel های قدرتمند و دسترسی آسان به آنها می‌باشد. پانل‌‌ها پنجره‌های‌ شناوری‌ هستند كه‌ هر یك شامل‌ مجموعه‌ای‌ از گزینه‌های لازم برای انجام یك عمل خاص هستند.
برای مثال، پانل Info اطلاعاتی در مورد خصوصیات كلی شیء انتخاب شده ارائه می‌دهد. بطور كلی، برای دسترسی به پانل‌های مختلف Flash، علاوه بر کلیدهای موجود در قسمت پانل‌ها، از گزینه های موجود در منوی Window نیز استفاده می‌شود. روی کلید Info کلیک كنید.

[تصویر:  021.gif]

به این ترتیب، پانل‌ Info باز شده‌ است. این‌ پانل‌ اطلاعات‌ مختلـفی در مورد شیء انتخاب‌ شده‌ ارائه می‌دهد. ما می‌توانیم‌ با فشردن كلید ماوس بر روی‌ گیره‌ واقع‌ در گوشه سمت‌ چپ‌ و بالای‌ پانل‌ و كشیدن‌ آن‌ به‌ سمت‌ راست‌ محیط Flash (یعنی محلـی كه‌ پانل‌‌های‌ دیگر وجود دارند)، این‌ Panel را به‌ حالـت‌ چسبان‌ درآوریم‌. برای بستن پانل‌هایی كه به این شكل در میان صفحه معلق هستند، كافیست روی كلید حاوی فلش مضاعف مربوط به آن پانل كلیك كنید. روی‌ كلـید حاوی فلش مضاعف از پنجره‌ Info، كه توسط فلش مشخص شده است، كلـیك‌ نمایید .

[تصویر:  022.gif]

شما همچنین می‌توانید سایر پانل‌های موجود در صفحه را نیز در صورت عدم استفاده حذف كنید تا فضای كاری شما افزایش پیدا كند. برای بستن هر یك از پانل‌های موجود كافیست روی عنوان پانل راست کلیک کرده و سپس از منویی که باز می شود گزینه Close را انتخاب کنید. روی عنوان پانل Library راست کلیک کنید.(راست كلیك = استفاده از كلید راست ماوس در هنگام كلیك كردن)

[تصویر:  023.gif]

از منوی باز شده گزینه Close را انتخاب کنید.

[تصویر:  024.gif]

همانطور که قبلا یاد گرفتید برای اضافه کردن هر یک از پانل‌ها می‌توانیم از منوی Window استفاده کنیم. حالا پانل Library را مجددا به محیط کار اضافه می کنیم. روی منوی Window کلیک کنید.

[تصویر:  025.gif]

روی گزینه Library کلیک كنید.

[تصویر:  026.gif]

مشاهده می‌کنید که پنل Library مجددا به محیط Flash اضافه شده و در محل قبلی خود قرار گرفته است.

[تصویر:  027.gif]

بسیاری‌ از عناصر فیلـم‌، مانند رنگ‌ پس‌ زمینه‌ و اندازه‌ صحنه‌ را می‌توان‌ به‌ كل‌ فیلـم‌ اعمال‌ نمود. به‌ عنوان‌ مثال،‌ برای‌ تغییر رنگ‌ پس‌زمینه (Background)‌ ، از پانل‌ Properties واقع ‌در سمت راست صحنه‌ استفاده‌ می‌كنیم‌. روی‌ عنوان پانل‌ Propeties ، كلـیك‌ نمایید.

[تصویر:  028.gif]

روی‌ کلید Edit در مقابل گزینه Size، كلـیك‌ نمایید.

[تصویر:  029.gif]

ملاحظه‌ می‌كنید كه‌ پنجره‌ Document Properties باز شده‌ است. این‌ پنجره‌ دارای‌ گزینه‌های‌ مختلـفی از جملـه‌ Height و Width می‌باشد كه‌ این‌ گزینه‌ها برای ‌تغییر اندازه ابعاد‌ فیلـم‌ كاربرد دارند. همچنین،‌ گزینه‌ Frame Rate برای‌ تعیین‌تعداد فریم‌های‌ فیلـم در هر ثانیه‌ یا سرعت‌ نسبی آن‌ به‌ كار می‌رود و گزینه‌ Background Color نیز برای‌ تغییر رنگ‌ زمینه‌ فیلـم‌ كاربرد دارد. روی‌ كلـید Cancel از این‌ پنجره كلـیك‌ كنید تا بسته‌ شود.

[تصویر:  030.gif]
خصوصیات كلی Flash كه بصورت پیش‌فرض تنظیم شده است، ممكن است برای تمام كاربران بهترین انتخاب نباشد. شما می‌توانید این خصوصیات را توسط پنجره Preferences تغییر دهید. دسترسی به این پنجره از طریق منوی Edit امكان‌پذیر است. منوی‌ Edit را باز كنید.

[تصویر:  031.gif]

از منوی باز شده، ‌ گزینه Preferences را انتخاب نمایید.

[تصویر:  032.gif]

با استفاده از گزینههای موجود در پنجره‌ Preferences ، می‌توانید خصوصیات قسمت‌های مختلف فلش را تعیین کنید. به عنوان مثال در قسمت General از این پنجره میتوانید خصوصیات قسمت‌های مختلف محیط فلش را تعیین کنید. روی‌ گزینة Action Script کلیک کنید.

[تصویر:  033.gif]

گزینه‌های موجود در این قسمت برای تعیین برخی خصوصیات محیط کدنویسی فلش مانند نوع قلم ، رنگ بندی دستورات ، پیکربندی کدها در هنگام بازکردن و ذخیره کردن و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
روی گزینه Auto Format کلیک کنید.

[تصویر:  034.gif]

گزینه‌های موجود در قسمت Auto Format برای پیکربندی کدهای پنجره کدنویسی به منظور خوانایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گزینه‌ها کدهای نوشته شده را به منظور خوانایی بیشتر مرتب می‌کنند. روی‌ گزینه Clipboard كلـیك‌ كنید .

[تصویر:  035.gif]

گزینه‌های‌ موجود در این‌ قسمت‌، روش‌ تهیه‌ كپی اشیاء مختلـف‌ در حافظه‌ موقت‌ (Clipboard) را تعریف‌ می‌كنند. این‌ گزینه‌ها بخصوص‌ زمانی كه‌ بخواهید از چند شیء مختلف‌ كپی برداری‌كنید ، مفید واقع‌ می‌شوند. روی‌ گزینه ‌ Drawing كلـیك‌ كنید .

[تصویر:  036.gif]

تنظیمات موجود در این قسمت تعیین می‌کند که چگونه خطوطی که رسم کرده‌اید به اشکال و منحنی‌های استاندارد تبدیل شوند. جعبه چک‌های موجود در کادر Pen Tool که توسط کادر قرمز مشخص شده‌اند ، بر نحوه رسم منحنی‌ها توسط ابزار Pen نظارت دارند. اگر با روش رسم منحنی در برنامه هایی مانند Freehand ، Corel Draw و یا Adobe Illustrator آشنا باشید ، این گزینه ها برای شما بیشتر قابل درک می باشند.

[تصویر:  037.gif]

روی‌ گزینه Text كلـیك‌ كنید .

[تصویر:  038.gif]

گزینه‌های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات پیش فرض متن‌هایی که در طرح های خود بکار می‌برید مورد استفاده قرار می‌گیرند. روی‌ گزینه Warning كلـیك‌ كنید .

[تصویر:  039.gif]

با استفاده‌ ازگزینه های موجود در این قسمت، می‌توانید تعیین کنید که در چه مواقعی و در چه شرایطی فلش به شما پنجره‌های اخطار را نشان دهد.
روی‌ گزینة PSD File Importer كلـیك‌ كنید .

[تصویر:  040.gif]
گزینه های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات تصاویری که توسط برنامة گرافیکی Photoshop ایجاد شده و به فلش داده میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند. روی گزینة AI File Importer کلیک کنید.

[تصویر:  041.gif]

گزینه های موجود در این قسمت برای تعیین خصوصیات تصاویری که توسط برنامة Illustrator ایجاد شده و به فلش وارد میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند.

[تصویر:  042.gif]

بسیار خوب، تا این مرحله با گزینههای مختلف پنجرة Preferences آشنا شدید. حالا بهتر است این پنجره را ببندید. روی کلید Close مربوط به پنجرة Preferences کلیک کنید.

[تصویر:  043.gif]

در اینجا شما به انتهای اولین‌ فصل‌ از دوه آموزش Flash CS5 رسیده‌اید. ما در طی این فصل شما را با محیط كار Flash و ابزارها و گزینه‌های‌ موجود در آن آشنا كردیم‌. این‌ آشنایی ابتدایی، شما را در فصل‌های‌ بعد بسیار یاری‌ خواهد داد. در فصل‌ آینده، روش ‌رسم‌ تصاویر ساده‌ در Flash را خواهید آموخت‌.

نوع مطلب : کامپیوتر 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر